Desfigurando la objetividad: Thomas Ruff

De-facing Objetivity: Thomas Ruff

Autores Authors Jesús Marina Barba[1] y Elena Morón Serna[2] [1] Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Granada [2] Agencia de Vivienda y Rehabilitación de Andalucía, Junta de Andalucía, SevillaTraducción Translation Vincent Morales Garoffolo

Resumen Abstract

Dentro de su bidimensionalidad, la fotografía dispone un orden de planos de profundidad en la representación del espacio construido. La distancia que se abre entre la posición del espectador y los primeros objetos representados inicia esta secuencia de llenos y vacíos. El primer vacío es consecuencia de una decisión activa y será territorio de tensión permanente, límite permeable e intersección clave de significados. Como hace evidente el análisis que se realiza a partir de una imagen de Thomas Ruff, plantear la funcionalidad de este espacio vacío delante de la arquitectura fotografiada equivale a preguntarse por la cuestión de la objetividad, vértice del debate sobre los fundamentos teóricos de la fotografía y su posición en el arte contemporáneo en las últimas décadas.

Within its bidimensionality, photography has an order of depth shots in the representation of the constructed space. The distance that stretches between the position of the spectator and the first objects represented begins this sequence of negative and positive space. The first negative space is a consequence of an active decision and will be the area of permanent tension: a permeable limit and key intersection between meanings. As the analysis performed using an image by Thomas Ruff indicates, deliberating the practicality of this negative space in front of the photographed architecture is equivalent to considering the question of objectivity, which is, in turn, the apex of the debate regarding the theoretical foundations of photography and its position in contemporary art in recent decades.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 29-41

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Lauburus, espirales y laberintos en los proyectos arquitectónicos de Jorge Oteiza

Lauburus, Spirals and Labyrinths in Jorge Oteiza’s Architectural Projects

Autor Author Fátima Sarasola Rubio. Escuela Politécnica Superior, Universidad CEU San Pablo, Madrid Traducción Translation María José Loureiro Sumay

Resumen Abstract

Al contemplar la obra de Jorge Oteiza, se abre ante nosotros un universo estético lleno de enlaces moleculares, sonemas, tartes, unidades Malevich, diedros, triedros y frontones vascos; crómlechs, círculos, esferas, huevos, espirales y laberintos, que el escultor analiza y entreteje, en su lucha por recuperar la herencia ancestral del hombre vasco.
El contenido simbólico de estas imágenes arquetípicas y su gran valor plástico, conforman un “sustrato formal y mágico”, con el que el escultor trata de recomponer una compleja documentación, que conecta el proceso artístico desde la prehistoria vasca, hasta los movimientos del arte del siglo XX. Oteiza nunca abandona estas reflexiones, y espirales y laberintos le acompañan en la génesis de algunos de sus proyectos arquitectónicos como el de la Capilla en el Camino de Santiago, el Instituto Internacional de Investigaciones Estéticas Comparadas para San Juan de Luz o el del Cementerio de Ametzagaña, en San Sebastián.

Looking at Jorge Oteiza’s work, it opens an aesthetic universe full of molecular links, sonemas, tartes, Malevich units, dihedrals, trihedrals and Basque frontones; cromlechs, circles, spheres, eggs, spirals and labyrinths, that the sculptor analyses and interweaves, in his continuous struggle to recover the ancestral heritage of the Basque man.
The symbolic content of some archetypical and great artistic value images, conform for the sculptor a “formal and magical substrate”, in order to recompose a complex documentation in which he links the basque prehistorical artistic process with the 20th Century artistic movements. Oteiza never leaves these thoughts behind and spirals as well as labyrinths accompany him in the genesis of some of his architectural works like the Chapel in Saint Jacobs Way, the International Institute for Compared Aesthetics Researches in Saint Jean de Luz or the Cemetery of Ametzagaña in San Sebastian.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 103-114

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El fantasma de Miralles. Un viaje a la India de Le Corbusier

The Ghost of Miralles. Le Corbusier’s Journey to India

Autor Author Clara Eugenia Maestre Galindo. Escuela Politécnica Superior, Universidad CEU San Pablo, Madrid. Traducción Translation Linda Hamalainen

Resumen Abstract

Enric Mirallles y Elías Torres realizan un viaje a la India en el año 1992 junto a un grupo de amigos con la intención de visitar la arquitectura de Le Corbusier en Chandigarh y Ahmedabad, y de Louis Kahn en Ahmedabad y Dakha. Durante el viaje recogen multitud de dibujos y fotografías que se mostrarán al público en una exposición producida por la Fundación Caja de Arquitectos y comisariada por Josep Quetglas en el año 2008 y que itinerará durante varios años por Colegios de Arquitectos y Escuelas de Arquitectura en España. Este artículo estudia los dibujos de viaje realizados por ambos arquitectos y descubre en la particular mirada de Miralles la esencia y el espíritu de Le Corbusier para la concepción de la capital del Punjab.

In 1992, Enric Miralles, Elias Torres and a group of friends traveled to India with the intention of visiting the architecture of Le Corbusier in Chandigarh and Ahmedabad and that of Louis Khan in Ahmedabad and Dakha. During the voyage, they produced a multitude of drawings and photographs which were shown to the public in 2008 in an exhibition produced by the Fundación Caja de Arquitectos, commissioned by Josep Quetglas, which would circulate for various years in colleges and schools of Architecture in Spain. This article studies the drawings made during the journey by both architects and discovers, in the particular view of Miralles, the essence and the spirit of Le Corbusier for the conception of the capital of Punjab.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 71-84

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Land Art vs Landscape Architecture

Land Art vs Landscape Architecture

Autor Author Cristina Jorge Camacho. Escuela de Arquitectura, Universidad de Alcalá de Henares, Madrid Traducción Translation Servicio de traducción de la Universidad de Alcalá de Henares

Resumen Abstract

La descripción de los fenómenos atmosféricos según los grados de intensidad –vientos escala Beaufort 0, 1, 2,…– y su representación mediante diagramas sirven para medir futuras contribuciones energéticas y prevenir sequías e inundaciones a través de programas de simulación meteorológica como Real Flow o Flow Design en el entorno BIM. Como antecedente en el control de estos parámetros, determinados videos de obras de Land Art muestran cómo la acción del viento, la lluvia o los relámpagos potencian los efectos del tiempo sobre dichas obras como Air Art. Actualmente estas mediciones se utilizan en sistemas cerrados como las instalaciones domésticas Interior Weather de Philippe Rahm o Rain de Junya Ishigami o en sistemas abiertos como las redes de instalaciones Infraestructural Urbanism de Stan Allen o Landscape Urbanism de James Corner. La descripción de éstos diagramas, vídeos y programas informáticos tiene como objetivo integrar las fases y grados de intensidad de los parámetros meteorológicos en proyectos a cualquier escala.

The description of weather events varying degrees of intensity – Beaufort wind scale 0, 1, 2,…– and their representation through diagrams are accurate ways of measuring for future energy needs and controlling drought and floods. These systems are applied in weather simulation software such as Real Flow or Flow Design for BIM. As background information about monitoring these pressure parameters, several videos of Land Art show how wind, rain and lighting are focussed on the effects of time on these works like Air Art. Nowadays, these measures are used in closed systems such as the domestic installations of Interior Weather by Philippe Rahm and Rain by Junya Ishigami, as well as in open systems such as as the network of facilities of Infrastructural Urbanism by Stan Allen or Landscape Urbanism by James Corner. The description of these diagrams, videos and software aims at supporting time phases and degrees of intensity of weather parameters on projects at all levels.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 117-129

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El filtro como límite emocional: el modelo japonés como espacio de relaciones

The Filter as an Emotional Limit: The Japanese Model as a Space of Relations

Autor Author Miguel Guitart Vilches. School of Architecture and Planning. University at Buffalo The State University of New York. Traducción Translation David Burrows

Resumen Abstract

Los filtros funcionan como barreras permeables o como elementos de relación entre un exterior que enlaza con lo real, lo objetivo, lo inmediato, y un interior que nos conduce a la evocación, lo subjetivo y lo pausado. Es en los filtros donde dicha ruptura o encuentro deviene en un espacio propio, un espacio de transición. Un filtro establece por tanto un lugar nuevo de relaciones con un espesor variable que puede oscilar desde un fino plano translúcido de entidad física casi inestimable hasta un elemento de corporeidad mucho más categórica y definitiva. La construcción de una perforación o entramado de esta condición supone la creación de una envolvente que facilita una actitud reflexiva con la que se estimula la propia conciencia en el medio construido por medio de los sentidos. Como tercer espacio o lugar de intersección, es el lugar donde se produce la transformación de lo real y, por tanto, la posibilidad. El concepto del ma y el espacio engawa en Japón aglutinan este potencial arquitectónico.

Filters work as permeable barriers or relational elements between an exterior that is related to the real, the objective and the immediate; combined with an interior that leads to evocation, subjection and pause. It is in these filters that such ruptures and encounters become space in itself, of transition. Therefore, a filter establishes a new relational place with a changing thickness that may go from a thin, translucent plane, with barely any physical entity, to a much more corporeal element, displaying a categorical and definite presence. The construction of this perforated or mesh-like condition presupposes the creation of an enclosure that facilitates a reflexive stimulation of the senses within the constructed environment. As a third space or space of intersection, it is the place where the transformation of the real, and therefore, the possible, takes place. The concept of ma and the space engawa in Japan gather to create this architectural potential.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 15-27

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Editorial Constelaciones #4

Editorial

Autores Authors Juan García Millán y Santiago de Molina.

La revista Constelaciones alcanza, con éste que el lector que tiene entre sus manos, su cuarto número. En este tiempo se ha ido enriqueciendo con un creciente número de aportaciones hasta convertirse en un referente entre las revistas de investigación españolas y, al ser bilingüe, ha traspasado fronteras a una velocidad por encima de lo esperado en nuestros planes más optimistas. El boca a boca ha sido el medio por el cual se ha invitado a participar a los investigadores y Constelaciones, que es una publicación rigurosa en su contenido, recurriendo para ello a unos exigentes procesos de revisión, y cuidada en su diseño y presentación en papel, parece haberse difundido en muy poco tiempo de un modo planetario, casi contra todo pronóstico. Los artículos que llegan a la revista desde diferentes universidades del mundo no han dejado de sorprendernos porque la difusión de la revista se ha producido casi en exclusiva a través de sí misma.

Sobra decir que no nos parecía del todo suficiente. Con este cuarto número se comienza una nueva andadura que pone en funcionamiento también una página web desde la que poder acceder a los números ya publicados y donde poder tomar parte en el proceso de la propia revista. El archivo de la revista en marcha y los números anteriores, todos los artículos y materiales publicados, los autores que han participado y los temas tratados, encontrarán en esta página un escaparate añadido a la difusión de las mismas. No podía ser de otro modo para una revista que tiene vocación de conectar investigaciones e investigadores y adaptarse a todos los formatos y a todos los tiempos.

En este periodo no solo la revista ha comenzado un creciente proceso de indexación, sino que las diferentes actividades de nuestra Universidad CEU San Pablo han expandido su campo de acción. El Grado en Diseño ofrecido por nuestra universidad como nueva titulación aspira a ser una referencia en este ámbito y la puesta en marcha de la Escuela Internacional de Doctorado en el campo de la Arquitectura y el Urbanismo es una extraordinaria y exitosa iniciativa que ha tenido, en su primera convocatoria, un éxito de alumnos verdaderamente destacable. Estamos seguros que las investigaciones que se deriven de sus líneas de trabajo y de sus proyectos se plasmarán en nuevos doctores y nuevos avances en nuestra disciplina. La revista Constelaciones no quería dejar de congratularse de este éxito, del que pronto veremos sus primeros frutos y buenos resultados. Esperamos que encuentren en estas páginas su modo de difusión más cercano y natural.

Como puede verse, la revista continúa ampliando su alcance y aumentando sus vínculos, lo que para nosotros constituye una fuente de alegrías. Queremos, por tanto, animar a toda la comunidad universitaria y a la no universitaria a participar en la difusión de sus trabajos a través de esta vía. Profesores, doctorandos, investigadores de nuestra universidad y de fuera de nuestra universidad, estáis invitados a participar. Constelaciones es vuestra casa.

The reader holds in his hand the 4th issue of Constelaciones. Over time, this magazine has enriched from a growing number of contributions, becoming a benchmark among Spanish scientific journals. Being bilingual, its speed to trespass borders has exceeded our most optimistic forecasts. The word of mouth has been the means through which researchers have been invited to participate, and Constelaciones, being a rigorous publication in terms of content, calls upon strict revision processes. Together with its careful design and presentation in paper, it seems to have spread at a planetary level in a short period of time, almost against all odds. The articles received from different universities around the world have not ceased to surprise us, for the dissemination of the journal has been almost exclusively through itself.

It goes without saying that this did not seem quite enough for us. A new journey comes alongside this fourth issue: the creation of a website from which one can access published issues and take part in the process of the journal as
such. The launching of the journal’s archive, previous issues, all published articles and materials, as well as authors participant in the topics covered, will find in this site an added showcase for their dissemination. For a journal with the vocation of connecting research and researchers, and adapting to all formats and times, it couldn’t have been any other way.

In this period, not only the journal has started a growing indexing process, but the different activities of our CEU San Pablo University have expanded their range of action. The Degree in Design offered by our University as a new qualification aspires to be a benchmark in this field, and the launching of the CEU International Doctorate University School programmes in the field of Architecture and Urbanism is an extraordinary and successful initiative which has had, in its first application process, a remarkable success in terms of number of students. We are sure that the research derived from their strands of work and projects will translate into new Doctors and new advances in our discipline. The journal Constelaciones did not want to miss the opportunity to congratulate itself for these accomplishments, from which we will soon see its first fruits and good results. We hope the reader shall find in these pages the most close and natural means for their diffusion.

As can be seen, the journal continues to broaden its scope and increase its ties, facts that for us constitute a source of joy. We would like, therefore, to encourage all the university and non-university communities to participate in the dissemination of their works though this channel. Professors, doctoral candidates, in-house researchers as well as those from other universities, are all invited to participate. Constelaciones is your home.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 11-12

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Dual Nueva York. Fantasmas y edificios

Dual New York. Ghosts and Buildings

Autor Author Fernando Espuelas Cid. Escuela de Arquitectura, Universidad Europea, Madrid Traducción Translation Olivier Sterckx

Resumen Abstract

Del subconsciente colectivo surge un sentimiento atávico de emoción o melancolía cuando se ve una casa abandonada. Un sentimiento que se exterioriza mediante narraciones en las que seres visibles pero no tangibles deambulan por aquélla. Este artículo propone experimentar la arquitectura como si fuera un género literario. Desde esa posición se exploran las variantes del sentimiento de pertenencia mutua entre la casa y el habitante.
La arquitectura es un constructo cultural que juega un papel protagonista en la psicología colectiva. El trabajo que sigue es un pequeño ensayo sobre el desdoblamiento como base de la actividad fantasmática que, apoyado en las apreciaciones de Giorgio Agamben, analiza distintos casos a estudio en la ciudad de Nueva York en los que los lugares interfieren de manera inquietante en la vida de sus habitantes.

An atavistic sense of emotion or melancholy in the collective subconscious appears when someone sees an abandoned house. A feeling that expresses itself through fictions in which there are wandering beings. They are visible but not tangible. This paper proposes to understand architecture like a literary genre. Alternatives for the feeling of mutual belonging between the house and the inhabitant are explored from that position.
Architecture is a cultural construct, playing a leading role in the collective psyche. The following paper is a small essay on the duplication as a base for ghostly activities. Giorgio Agamben’s findings will be the starting point. Several study cases in New York City will also be analysed: some places interfere disturbingly in the life of their occupants.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 55-69

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Los proyectos no materializados del arquitecto Diego Méndez en el Real Sitio de El Pardo

Unrealized projects by the architect Diego Méndez in El Pardo Royal Site

Autor Author Guadalupe Cantarero García. Escuela Politécnica Superior, Universidad CEU San Pablo, Madrid. Traducción Translation Carlota Sáenz de Tejada Granados

Resumen Abstract

Entre la documentación inédita sobre el Real Sitio de El Pardo perteneciente al arquitecto Diego Méndez se encuentran en su archivo privado proyectos no publicados que nunca se llegaron a realizar.
El presente artículo (1) describe estos proyectos y pone de manifiesto cómo éstos hubieran afectado al entramado histórico y al contexto paisajístico madrileño de haberse desarrollado así como cual hubiera sido la repercusión en un pueblo que deja de ser tal en el año 1951. Los planos aquí presentados han permitido vincular estos proyectos dentro del Plan de Ordenación Urbana de El Nuevo Pueblo de El Pardo (1941-1952).

Among the unknown documents on the Royal Site of El Pardo belonging to the architect Diego Méndez, unpublished projects that were never performed were found in his private archive.
This article (1) describes these projects and shows how they could have affected the historic urban development and the Madrid landscape context, and what would have been the impact on this town up to 1951. The plans here presented have allowed to link these projects within the Urban Plan of New Town for the El Pardo (1941-1952).

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 131-148

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El cuerpo y la danza. Valéry y Galván

Body and Dance. Valéry and Galván

Autor Author Lucas Ariza Parrado. Facultad de Arquitectura y Diseño, Universidad de los Andes, Bogotá (Colombia) Traducción Translation Laura Acosta, Lingua Viva Traductores

Resumen Abstract

La danza es una manera estética de habitar el mundo. Esa es la conclusión primera de este texto. Este morar acontece a través del cuerpo que, cuando se mueve, da sentido al mundo que con él aparece. Esos movimientos están compuestos, en proporciones siempre distintas, de acciones reflejas, naturales y acciones reflexivas, humanas. Por tanto, el texto reflexiona sobre la danza como otra manera de estar en el mundo a través de un cuerpo, que se vuelve protagonista.
Para acompañar la pregunta sobre el cuerpo y la danza se invita al flamenco que ayuda, con hondura, a entender ciertas ideas expuestas.

Dance is an aesthetic way of inhabiting the world. That is the first conclusion of this text. This dwelling occurs through the body, which, when moving, gives sense to the world it appears with. Those movements comprise, in ever-changing proportions, natural reflex actions and reflexive human
actions. Therefore, the text contemplates dance as another way to be in the world through a body, which becomes the protagonist.
To accompany the question about the body and dance, an invitation is made to flamenco, which strongly aids in the understanding of certain ideas exposed.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 87-100

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On Why William Morris, a Communist, Spent his Time Translating Icelandic Sagas

De por qué William Morris, comunista, se dedicaba a traducir sagas islandesas

Autor Author Manuel López Segura. Graduate School of Design, Harvard University. Traducción Translation Manuel López Segura

Resumen Abstract

This article reflects on a paradox at the core of the Arts & Crafts movement: the parallel fascination with the Middle-Ages and the espousing of Socialism. Its father figures saw no contradiction between their longing for an idealized past to which they intended to return and their active role in fostering the cause of the British Communist movement. The article points at the convergence between the Pre-Raphaelite rejection of the art produced since the Renaissance and Marx’s analysis of its reliance on early Capitalist forms of the division of labour. The article concludes by claiming that the apparent paradox can only be disentangled by resorting to contemporary contributions that have sought at a time to test the limits of orthodox Marxism in the realm of the subjective and to extend that very same tradition to account for phenomena such as the one under analysis here.

El presente artículo aborda una paradoja constitutiva del movimiento Arts & Crafts: su paralela fascinación por la Edad Media y su adscripción al movimiento socialista. Sus padres fundadores no encontraban contradicción alguna entre la nostalgia por un pasado idealizado al que querían volver y su rol activo en la promoción del movimiento comunista británico. El artículo señala la convergencia entre el rechazo prerrafaelita del arte producido desde el Renacimiento y el análisis de Marx sobre su dependencia de formas de división del trabajo propias del capitalismo temprano. El artículo concluye afirmando que la paradoja sólo puede explicarse recurriendo a aportaciones contemporáneas que han procurado testar los límites del Marxismo ortodoxo en el ámbito de la subjetividad a la vez que extendían la propia tradición marxista de modo que pudiese iluminar fenómenos como el analizado en este artículo.

Publicado Published Nº. 4, 2016, págs. 43-53

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Nanoclimas urbanos

Urban Nano-climates
 

Autores Authors Alicia Ozámiz Fortis y Juan Carlos Carmona Casado. Escuela de Arquitectura y Tecnología, Universidad Camilo José Cela, Madrid. Traducción Translation Paul Hoffmann

Resumen Abstract

El artículo, producto de una novedosa investigación, trata de evidenciar, mediante la toma de datos directa, la existencia de diferencias de temperatura muy significativas (hasta 6°C) en un mismo entorno urbano (de no más de 5 km de longitud), para una misma hora de medición, en un mismo día y el mismo mes de un determinado año. También cuantifica, mediante el análisis energético de un edificio del recorrido, el ahorro producido en su acondicionamiento si se utilizara una base de datos climática más ajustada, derivada del nuevo concepto de ‘nanoclima urbano’.

As a result of innovative research, the present article attempts to show, through direct data measurements, the existence of very significant differences in temperature (up to 6º Celsius) in the same urban environment, with a length not greater than five kilometers, at same measurement times, on the same day, and in the same month of a given year. It also quantifies –by means of the energy evaluation of a building on a specific itinerary– the savings produced in both thermal equipment, and the operation of the same, if a database of more accurate climate data is provided, derived from a new concept of ‘urban nano-climates’.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 153-170

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El vidrio activo con cámara de agua y la inercia térmica en los edificios.

Active Water-flow Glazing and thermal Inertia in Buildings.
 

Autores Authors Fernando del Ama Gonzalo, Carlota Sáenz de Tejada, Juan Antonio Hernández Ramos

Resumen Abstract

El vidrio, como elemento fundamental en el diseño de la arquitectura, se enfrenta a los tradicionales problemas de excesivas ganancias energéticas ene verano y pérdidas exageradas en invierno.El vidrio activo con agua en circulación porporciona el control de la carga térmica que incide sobree una fachada gracias a la circulación ascendente del agua a través de la cámara entre paños. El agua no solo absorbe la radiación infrarroja sino que reduce la temperatura del vidrio interior sin renunciar a su transparencia. Aporta asimismo inercia térmica al cerramiento y un gran potencial para absorber energía y trasladarla, haciendo de los vidrios activos una solución especialmente indicada en climas cálidos.Este texto expone las bases del comportamiento energético y posibilidades de esta tecnología, mostrando los resultados de simulaciones de una edificación que la implementa en su fachada sur.

Glass, as a fundamental element in architectural design, faces tha traditional challenges of excessive heat gains in the summer and exaggerated heat losses in the winter. Active water-flow glazing provides control over the thermal load striking the surface, without compromising on transparency. The upward circulating water through the chamber both absorbs infrared radiation and reduces the temperature of the interior glass pane. Alongside, it provides thermal inertia to the window and a great potential to absorb and transport energy, making active glazing especially suitable for warm climates. This text poses the foundations of this technology’s energy performance and possibilities, showing the results from simulations carried out for a building with active water-flow glazing in its south façade.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 69-84

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Oasis. La casa Loewy en el desierto de Palm Spring

Oasis. Loewy House in the Desert of Palm Spring
 

Autores Authors Sergio de Miguel. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica, Madrid. Traducción Translation Noemí García Millán

Resumen Abstract

En los tiempos de la optimista eclosión del Estilo Internacional en América y del comienzo de una nueva domesticidad en California, la peculiar mirada que hiciera el fotógrafo Julius Shulman de la casa Loewy, construida por Albert Frey en el desierto de Palm Springs en 1947, nos permite reconocer las claves de una excepcional pieza de arquitectura.

La simbiótica aportación que hiciera Loewy junto a Frey permite superar ampliamente los rigurosos estándares de lo moderno y consigue exaltar el hedonismo de la cultura del bienestar de la posguerra americana. Atmósfera e intención se unen en una fantástica creación tanto de un espacio como de un tiempo.

At the time of the buoyant emergence of the International Style in America and the beginning of a new domesticity in California, the singular view captured by the photographer Julius Shulman of the Loewy House, built by Albert Frey in the desert of Palm Springs in 1947, allows us to identify the key points of an exceptional piece of architecture.

The symbiotic contribution made by Loewy, along with Frey, thoroughly managed to overcome the stringent standards of the Modern and managed to extol the hedonism of the culture of well-being in post-war America. Atmosphere and intention came together in a fantastic creation of both space and time.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 37-51

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Origen e identidad del espacio público. De Santa Bárbara a Colón.

Origin and Identity of the Public Space. From Santa Bárbara to Colón
 

Autores Authors Eva J. Rodríguez Romero

Resumen Abstract

El Madrid antiguo era, como tantas veces se ha dicho, una “ciudad conventual” por el gran número de fundaciones religiosas que había en él, por el inmenso tamaño de las mismas y por la impronta que tenían los monasterios y conventos en su imagen urbana. Aunque a partir del siglo XIX, con las leyes de Desamortización de Bienes Eclesiásticos y con la modernización de las instituciones políticas y la secularización de la sociedad, fueron desapareciendo o transformado su uso un gran número de establecimientos religiosos, aún es posible leer en la ciudad la huella de aquellos conjuntos arquitectónicos. Muchos conventos fueron demolidos pero la traza urbana a su alrededor permaneció. En su lugar aparecieron plazas y zonas ajardinadas de uso público, siguiendo las corrientes higienistas del momento. Se analíza la evolución de una zona neurálgica y muy consolidada del centro de Madrid, a través de la cartografía histórica (superponiendo planos representativos desde el siglo XVII hasta la actualidad), desde su origen como zona de concentración de conventos hasta lugar representativo que concatena diversos espacios abiertos de uso público.

The old Madrid was, as often said, a “conventual city” due to its large number of religious foundations, their size and the footprint that monasteries and convents have left in its urban image. Since the 19th Century, though many religious establishments started to disappear or were transformed in its use due to confiscation laws, social secularization and the modernization of political institutions; it is still possible to read the print left on the city by those architectures. Several convents were demolished but their urban trace remained and public squares and gardens occupied this space, following the hygienic trends of the time. The evolution of a neuralgic, well-established area has been analyzed by means, of historical cartography (overlaying the most representative plans from the 17th century to the present); thus reflecting the spatial evolution from its origins as a conventual cluster to a concatenation of representative public spaces.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 103-123

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El croquis como vehículo de la experiencia arquitectónica

Sketches as a Vehicle of the Architectural Experience
 

Autores Authors Sonia Izquierdo Esteban. Escuela Politécnica Superior, Universidad CEU San Pablo, Madrid. Traducción Translation Sonia Izquierdo Esteban

Resumen Abstract

Los croquis son los dibujos iniciales de la mayoría de los procesos creativos, incluido el arquitectónico. Este tipo de dibujo es el vehículo que permite a los arquitectos proyectar espacios visualmente bellos y ricos en experiencias sensoriales que impactan al público a través de todos sus sentidos de una manera inolvidable. Los arquitectos plasman en ellos recuerdos e intenciones más que formas finales y recogen sus sensaciones táctiles, auditivas e incluso olfativas tanto vividas como deseadas. El artículo plantea el análisis de croquis de obras existentes de reconocidos arquitectos del siglo XX partiendo de una reflexión comparada entre el dibujo y la realidad que éste refleja para extraer conclusiones sobre las experiencias sensoriales que transmiten.

Sketches are the initial drawings of the majority of the creative processes included architectural ones. This type of drawing is the vehicle that allows architects design beautiful visual spaces and also spaces rich on sensitive experiences that impact public through all their senses in an unforgettable way. Architects project on them memories and intentions more than final forms and gather together on them vivid and wished sensations of touch, sound and even smell. This paper sets out the analysis of sketches drawn by well recognized XX century architects based on a comparative reflection among drawing and the reality that it conveys in order to extract conclusions about the sensorial experiences transmitted by them.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 189-200

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Superzoom. Italia y el compromiso radical

Superzoom. Italy and the Radical Commitment
 

Autores Authors Marcos Parga. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica, MadridTraducción Translation Laura Parga

Resumen Abstract

Italy: the new domestic landscape, la ambiciosa exposición que en 1972 tuvo lugar en el MoMA, supone la consagración y a la vez escenifica la muerte de lo que algunos críticos acababan de catalogar como Arquitectura Radical, término con el que intentaban unificar el trabajo de un heterogéneo y atomizado grupo de arquitectos, principalmente italianos, comprometidos con el replanteamiento total de la definición y objetivos de la disciplina.

Se ponía fin así a un corto pero intenso periodo dinamitado por multitud de propuestas experimentales durante el que se generó la última arquitectura con aspiraciones socio-políticas, responsable de un vibrante legado teórico que proclamaba la vuelta a las raíces olvidadas de la profesión y que se mostraba más preocupada por reflexionar sobre sus fundamentos que por perpetuar la práctica de un oficio puesto en crisis.

La simbiosis entre el trabajo de Superstudio y Archizoom, dos de los grupos radicales más activos y cuya indisolubilidad hemos querido subrayar acuñando el término ‘superzoom’, articula esta breve revisión a modo de flashback del fenómeno radical italiano, capaz de demostrar en menos de diez años que el ejercicio de la arquitectura y su aplicación docente podían ser ética y políticamente relevantes, abriendo una senda crítica que, en el momento actual de nuestra contradictoria profesión, sería recomendable volver a transitar.

Italy: the new domestic landscape, the ambitious exhibition that took place in 1972 at MoMA, meant the recognition and at the same time staged the death of what some critics had classified as Radical Architecture; a term which tried to unify the work of an heterogeneous and fragmented group of architects, mainly Italian, committed to the total rethinking of the definition and objectives of the discipline.

This would close a short but intense period bombarded with many experimental proposals, in which the last architecture with socio-political aspirations was generated. This architecture was responsible for a vibrant theoretical legacy that proclaimed the return to the forgotten roots of the profession, and was more concerned about reflecting on its foundations than perpetuating the practice of a profession in crisis.

The symbiosis between the work of Superstudio and Archizoom, two of the most active radical groups whose indissolubility is what the term ‘superzoom’ highlights, articulates this brief review as a flashback of the Italian radical movement, able to demonstrate in less than 10 years that the practice of architecture and its teaching application could be ethically and politically relevant, opening a critical path that, in the current situation of our contradictory profession, would be advisable to travel through again.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 15-35

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El rascacielos: de la tarta nupcial al 11-S Gordon Matta-Clarck vs Rem Koolhaas

The Skyscraper: from the Wedding Cake to 9/11 Gordon Matta-Clarck vs Rem Koolhaas
 
Autores Authors José Antonio Tallón Iglesias. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica, Madrid. Traducción Translation Marta Morán (Iter Translation)

Resumen Abstract

El rascacielos ha sido objeto de controversia desde que fuera engendrado en la incubadora de Manhattan como el nuevo monumento símbolo del poder capitalista. Convertido en una tarta nupcial programática en manos de los promotores, que lo moldean en consonancia con su máxima rentabilidad especulativa, se ha transformado en la extravagante tipología que desea toda nueva metrópolis. Tanto Gordon Matta-Clark como Rem Koolhaas darán rienda suelta a su espíritu crítico arquitectónico no sin cierta ironía, en una década, la de los 70, en la que el World Trade Center inaugura el periodo de decadencia del edificio en altura. Ambos arquitectos propondrán la ausencia como una herramienta crítica con la que recuperar el horizonte perdido de la ciudad, asestando al rascacielos un certero corte que lo transformará proféticamente en un vacío cuya ausencia se convierte súbitamente en la más potente forma de presencia…

 

The skyscraper has been a controversial typology since it was conceived in the Manhattan incubator as a new monument symbol of the capitalist power. Turned into a programmatic wedding cake into the hands of developers, who mold it in accordance with its maximum speculative profitability, the skyscraper has been transformed into the new bizarre typology that every new metropolis wants to acquire. Both Gordon Matta-Clark and Rem Koolhaas will give free rein to their architectural critical minds –with large amounts of irony– in a decade, the 70’s, in which the World Trade Center inaugurates the period of decadence of the skyscraper. Both architects will propose absence as a critical tool to recover the lost horizon of the metropolis, making the right cut to the skyscraper and transforming it into a prophetic void whose absence suddenly become the most powerful form of presence…

 

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 87-100

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Tres representaciones de la percepción del espacio en la composición musical: Gérard Grisey, Luigi Nono y Peter Ablinger

Three Representations of Space Perception in Musical Composition: Gérard Grisey, Luigi Nono and Peter Ablinger
 

Autores Authors Antonio Baraybar Fernández [1] y Carlos Bermejo Martín[2]. [1] Escuela Superior de Ciencias Experimentales y Tecnología, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid [2] Goethe Institut. Traducción Translation Gordon Burt

Resumen Abstract

Este artículo muestra dos objetivos principales: el primero es mostrar el planteamiento de Gérard Grisey, Luigi Nono y Peter Ablinger respecto a cómo representar el espacio en la composición actual; el segundo es dar algunas claves en cuanto a los elementos esenciales que condicionan los significados y sensaciones que percibe el oyente en sus obras.
La interacción que surge entre las posibilidades del espacio interior del sonido y el lugar donde se realiza el concierto origina nuevas formas de procesos acústicos y temporales en Gérard Grisey, diferentes tipos de simbiosis con el espacio arquitectónico en Luigi Nono y una unión activa con el entorno en Peter Ablinger. Estos conceptos se desarrollarán a través de algunas de sus obras más representativas.
Buena parte de las aportaciones de estos tres compositores tienen un mismo objetivo: la renovación de la percepción de la música fundamentada sobre una interrelación constante entre las posibilidades de la escucha, la configuración del sonido en el tiempo y la necesidad de redefinir el significado del espacio musical.

This article points to two main objectives: first to demonstrate the ways in which Gérard Grisey, Luigi Nono and Peter Ablinger approach the representation of space in present-day composition. The second is to provide some keys to the essential elements conditioning the meanings and sensations listeners perceive in these composers’ works.
The interaction arising from the possibilities of the inner space of sound and the place where a concert takes place originates new forms of acoustic and temporal processes in Gérard Grisey, different types of symbiosis with architectonic space in Luigi Nono and an active union with the surroundings in Peter Ablinger.
These concepts are dealt with through some of their most representative works.
A substantial part of the contributions of the three has a single purpose: to renew perception of music on the basis of an on-going interrelation between listening possibilities, the configuration of sound in time and the need to redefine the meaning of the musical space.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 203-226

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Perspectivas paisajísticas para la planificación

Landscape Perspectives for Planning
 

Autores Authors Miriam García García. Escuela Técnica Superior de Arquitectura y Geodesia, Universidad de Zaragoza. Traducción Translation Ian Castletown

Resumen Abstract

Desde mediados del siglo pasado el urbanismo ha experimentado una evolución de la mano de otras disciplinas emergentes como el paisaje. Son numerosos los autores que reivindican no sólo la incorporación de los valores ecológicos en la planificación, sino la integración de los procesos sociales y culturales, del modelo de organización del territorio, la identidad, incluso lo simbólico, como componentes necesarios para dirigir los procesos contemporáneos de uso y ocupación del suelo. Esta propuesta de planificación desde el paisaje surge como reacción a los modelos de zonificación y urbanización en los que el potencial de un lugar se consume contraponiendo el lleno al vacío, la ciudad a la naturaleza, lo ordenado a lo conservado. En definitiva, un urbanismo en el que el paisaje se convierte además de herramienta de análisis, en instrumento creativo y en proyecto de lugar de la mano de la ecología y el diseño, generando una disciplina propia.

Since the middle of the last century urbanism has undergone an evolution from the hand of other emerging disciplines like for example landscape. There are many authors who claim not only the incorpo-ration of ecological values in planning, but the integration of social and cultural processes, of the organizational model of the territory, identity, even the symbolic aspect as necessary components to direct the contemporary processes of land use and occupation. This planning proposal from the landscape is a reaction to zoning and planning models in which the potential of a site is consumed by contrasting the full against the vacuum, the city against nature, and the ordered versus the preserved. In short, an urbanism in which the landscape apart from being an analysis tool becomes both creative instrument and site project with the help of ecology and design, leading to a new self-discipline.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 125-139

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Editorial Constelaciones #3

Editorial
 

Autores Authors Juan García Millán y Santiago de Molina.

Con este tercer número hemos conseguido la inclusión definitiva en el Catálogo de Latindex, un sistema de información de las revistas de investigación científica, técnico-profesionales y de divulgación científica y cultural que se editan en los países de América Latina, el Caribe, España y Portugal. Latindex opera como una red de cooperación regional y se ha convertido en el más importante Índice con indicadores de calidad de publicaciones científicas y culturales publicadas en castellano y portugués.

El Catálogo es una de las tres bases de datos de Latindex, la que incluye únicamente las revistas que cumplen sus rigurosos criterios de calidad editorial. En España es el Grupo de Investigación de Evaluación de Publicaciones Científicas (EPUC), dependiente del Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), la institución responsable a nivel nacional de la colaboración con Latindex. EPUC se dedica al estudio, desarrollo y aplicación de indicadores de calidad en revistas científicas y en monografías publicadas en España y certifica los resultados.

La inclusión en un Índice reconocido internacionalmente, como es Latindex, supone un paso más para alcanzar el objetivo de máxima calidad académica al que Constelaciones aspira, tanto por la excelencia de los contenidos como por la rigurosa implementación de los procesos de verificación, evaluación, catalogación y accesibilidad que garanticen su carácter de publicación científica.

Publicamos en este número doce artículos que dibujan un arco de intereses centrados en cuatro grandes círculos de afinidades: Nuestro pasado reciente: un análisis de la relación entre fotografía y arquitectura en la casa Loewy de Albert Frey, una pieza excepcional de arquitectura del Estilo Internacional; un nuevo examen de la resolución del problema de la esquina en la arquitectura americana de Mies, usando como material de ensayo los apartamentos de Lake Shore Drive; un repaso al compromiso radical de Superstudio y Archizoom, comprometidos con la redefinición de la disciplina arquitectónica y sus objetivos en los años 70; y una revisión de la irónica crítica del rascacielos como tipología arquitectónica dominante en la metrópolis que realizaron Matta-Clark y Rem Koolhaas, desde ópticas coincidentes en el tiempo pero divergentes en los métodos.

Lo sensorial: una exploración de la operatividad del croquis no sólo como ágil e intencionada herramienta gráfica, sino como exploración y representación de elementos visuales, pero también táctiles, sonoros e incluso olfativos de la experiencia arquitectónica; una aproximación a la construcción del espacio sonoro en la composición musical actual: el volumen interior, espacio interior/ espacio arquitectónico, los microespacios, interacción entre sentidos y el espacio como un todo; y el estudio de la casa Huarte, concebida por sus propietarios como un experimento doméstico, en la que Corrales y Molezún desarrollaron su particular concepto de euritmia, entendido éste como integración de todas las necesidades humanas.

La ciudad: una interrogación sobre la posibilidad de planificar el fenómeno urbano desde el paisaje, para apuntar como camino el desarrollo de una nueva cultura de integración de los procesos sociales en la organización del territorio; una propuesta metodológica de análisis de la forma urbana a través de la incorporación de la densidad de población como variable para obtener patrones de concentración. Contrastando con lo anterior y centrándose en el caso de Madrid, se puede encontrar a continuación una investigación sobre Madrid como ciudad conventual, cuyo centro histórico fue transformado profundamente por las desamortizaciones del s. xix, aunque la huella que dejaron los vacíos de las desaparecidas fundaciones religiosas articuló toda una red de espacios públicos que todavía hoy organizan el centro histórico.

La tecnología: en el último círculo de temas se puede encontrar un texto que describe y especifica el sistema de cerramiento de vidrio activo, con agua en circulación entre dos láminas de vidrio, exponiendo a continuación las bases de su comportamiento energético mediante simulaciones; y por último puede leerse un artículo que, tras demostrar experimentalmente la existencia de significativas diferencias climáticas en un mismo entorno urbano, cuantifica el ahorro que podría producirse si existiese una base de datos pormenorizada y una normativa a qué atenerse.

Se trata, en fin, de servir de espacio de confluencias temáticas siguiendo los mejores indicios de pertinencia e interés. Si bien con este número se ha conseguido superar un importante reto, el de la indexación como revista científica, nuestro compromiso permanente con la calidad aspira a no detenerse aquí.

With this third issue we have achieved the definitive inclusion of Constelaciones in the Latindex Catalogue, a bibliographical information system available for free consultation for scientific research journals, technical-professional publications and popularization of science and cultural dissemination magazines that are published in South American countries, the Caribbean, Spain and Portugal. Latindex operates as a regional cooperation network and has become the most important
index with quality indicators of scientific and cultural journals published in Spanish and Portuguese.

The Catalogue is one of the three Latindex databases, which only includes those magazines that meet its rigorous editorial quality criteria. In Spain the Research Group Assessment of Scientific Publications (EPUC), under the Higher Centre for Scientific Research (CSIC), is the responsible institution at a national level for the collaboration with Latindex. EPUC is dedicated to the study, development and implementation of quality indicators in scientific magazines and monographs published in Spain, certifying the results.

The inclusion in an internationally recognized index as is Latindex, means another step towards achieving the objective of the highest academic quality to which Constelaciones aspires, both for the excellence of its contents as well as for the implementation of rigorous verification processes, evaluation, documentation and accessibility that guarantee their nature as scientific publications.

In this issue we publish twelve articles that describe a range of different interests focused on four great circles of affinities: Our recent past: an analysis of the relationship between photography and architecture in Loewy House by Albert Frey, an exceptional piece of architecture in the International Style; a new assessment of the resolution of the corner problem in Mies’ American architecture, using the apartments in Lake Shore Drive as test material; a review of the radical pledge of Superstudio and Archizoom, committed to redefining the discipline of architecture and its objectives in the 70’s; and a review of the ironic critique of skyscrapers as the dominant architectural typology in the metropolis that Matta-Clark and Rem Koolhaas formulated from views concurrent in time but divergent in the method.

The Sensory: an exploration of the effectiveness of the sketch not only as an agile and deliberate graphical tool, but also as an exploration and representation of visual elements, as well as tactile, audible and even olfactory aspects of the architectural experience; an approach to the construction of sound space in contemporary musical composition: the inner volume, interior/architectural space, micro-spaces, interaction between senses and space as a whole; and the study of Huarte House, conceived by its owners as a domestic experiment, in which Corrales and Molezún developed their particular concept of euritmia, understood as the integration of all human needs.

The City: A question about the possibility of planning the urban phenomenon from the landscape to indicate, as a possible way to achieve it, the development of a new culture of integrating social processes in the organization of the territory; a methodology proposal for the analysis of urban form through the incorporation of population density as a variable to find concentration patterns. In contrast with the previous consideration, and focusing on the case of affinities:

Our recent past: an analysis of the relationship between photography and architecture in Loewy House by Albert Frey, an exceptional piece of architecture in the International Style; a new assessment of the resolution of the corner problem in Mies’ American architecture, using the apartments in Lake Shore Drive as test material; a review of the radical pledge of Superstudio and Archizoom, committed to redefining the discipline of architecture and its objectives in the 70’s; and a review of the ironic critique of skyscrapers as the dominant architectural typology in the metropolis that Matta-Clark and Rem Koolhaas formulated from views concurrent in time but divergent in the method.

The Sensory: an exploration of the effectiveness of the sketch not only as an agile and deliberate graphical tool, but also as an exploration and representation of visual elements, as well as tactile, audible and even olfactory aspects of the architectural experience; an approach to the construction of sound space in contemporary musical composition: the inner volume, interior/architectural space, micro-spaces, interaction between senses and space as a whole; and the study of Huarte House, conceived by its owners as a domestic experiment, in which Corrales and Molezún developed their particular concept of euritmia, understood as the integration of all human needs.

The City: A question about the possibility of planning the urban phenomenon from the landscape to indicate, as a possible way to achieve it, the development of a new culture of integrating social processes in the organization of the territory; a methodology proposal for the analysis of urban form through the incorporation of population density as a variable to find concentration patterns. In contrast with the previous consideration, and focusing on the case of Madrid, you will find below an exploration of Madrid as a convent city, whose historical centre was profoundly transformed by the Ecclesiastical Confiscations in the 19th century. However, the empty properties left by the vanished religious orders made possible the creation of a network of public spaces which nowadays still organizes the historical centre.

Technology: in the last circle of topics you will find a text that describes and details the active glass enclosing system, with water circulating between two glass sheets, followed by the exposition of the basis for their energy performance through simulations; and finally you can read an article that demonstrates, experimentally, the existence of significant climate differences in the same urban environment, and subsequently calculates the energetic saving that might be possible if there were a detailed database and regulations to abide by.

Lastly, our aim is to serve as a space for thematic confluences following the best inklings for relevance and interest. While this issue means we have overcome a major challenge: the indexing as a scientific magazine, our unending commitment to quality intends to not stop here.

Publicado Published Nº. 3, 2015, págs. 11-14

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